Nowy obowiązek dla spółek - adres do e-Doręczeń
Adres do e-Doręczeń to nowa usługa umożliwiająca wysyłkę oraz odbiór korespondencji online. Stanowi elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Z adresu do e-Doręczeń mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby nieprowadzące działalności gospodarczej. Różnica między tymi podmiotami jest taka, że przedsiębiorcy (wpisani do CEIDG i KRS) są zobowiązani do założenia i korzystania ze skrzynki, natomiast osoby nieprowadzące działalności nie muszą korzystać z tej usługi.
Usługę świadczy spółka Poczta Polska S.A. jako publiczny dostawca. Można również korzystać z usług niepublicznych dostawców, wpisanych do rejestru. Aby rozpocząć korzystanie z adresu, trzeba złożyć wniosek o założenie adresu i wpisanie go do bazy adresów elektronicznych (BAE). Skorzystanie z usługi jest bezpłatne.
Spółki, które zostały wpisane do rejestru KRS przed dniem 1 stycznia 2025 r., muszą posiadać adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 r. Możemy złożyć wniosek o założenie skrzynki podczas składania wniosku o wpis zmian dotyczących spółki w rejestrze KRS.
Dla nowych spółek skrzynka do e-Doręczeń jest zakładana podczas rejestracji spółki.
We wniosku o założenie skrzynki dla spółki należy wskazać jej administratora. Jest to osoba wyznaczona przez właściciela adresu, która jest uprawniona do zarządzania skrzynką. Potrzebne będą dane administratora: imię, nazwisko, adres e-mail oraz PESEL. Na podany adres e-mail zostanie przesłana wiadomość aktywacyjna niezbędna do aktywacji skrzynki.